Jumaat, 22 Mei 2009

sinopsis dun kemasik








Dun Kemasik (N29) terletak dalam Parlimen Kemaman (P40). jumlah pengundi pada pru ke12 seramai 15,470 pemilih berdaftar. ianya terletak di tengah - tengah perjalanan antara bandar kuantan dan kuala terengganu dan terkenal sebagai kawasan perindustrian minyak dan gas. mempunyai 2 mukim iaitu mukim kerteh dan mukim kemasik dan menjadi pusat pentadbiran cawangan majlis perbandaran kemaman. terletak 45 km dari bandar kemaman dan 35 km dari bandar dungun menjadikannnya terletak di tengah - tengah antara kedua bandar.

Sebagai kawasan pengeluaran mutiara hitam yang terbesar di malaysia, dun kemasik menjadi pilihan penempatan kepada penduduk yang bekerja di industri minyak dan gas. disebabkan tempias industri ini menjadikan kos sara hidup di sini antara yang tertinggi di terengganu.

Dari sudut pembangunan, dun kemasik mempunyai pelbagai kemudahan asas seperti sekolah rendah dan menengah, institusi kewangan (cimb, rhb & bsn), pejabat pos, klinik kerajaan dan swasta, pasar basah, padang permainan, padang golf, hotel dan bilik penginapan disamping kompleks perniagaan bersepadu mesra mall di mukim kemasik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan